Snimak pada putničkog aviona u blizini grada Aktau u Kazahstanu obišao je danas svet. Dok se još ne znaju potpune informacije o ovom incedentu, kao ni uzrok pada, kraj godine je period kada analitičari dobijaju poslednje podatke o bezbednosti letenja. Iako će izveštaji za ovu godinu biti objavljeni naredne godine, već sada možemo da ukažemo koje su to najveće avionske nesreće u 2024. godini.
Međutim, dok se čekaju izveštaji agencija za konkretnu godinu, nove studije ukazuju da su letovi sada bezbedniji nego ikada ranije. Euronews je u septembru preneo rezultate najnovije studije koja je pokazala da je šansa jedan prema 13,7 miliona da će putnik u avionu nastradati bilo gde u svetu, prenosi Euronews.
Istraživači sa Instituta za tehnologiju u Masačusetsu (MIT) u SAD analizirali su globalne podatke o putnicima i smrtnim slučajevima između 2018. i 2022. godine i otkrili da je broj smrtnih slučajeva u avionima opao u proseku za sedam odsto godišnje.
Ovi rezultati prate pozitivne trendove koji su počeli 1968. godine, kada je stopa smrtnosti u avionskim nesrećama u proseku opadala za 7,5 odsto godišnje, i to uprkos rastućem broju letova.
Ta vest je došla u momentu kada je kompanija Boing zbog tehničkih problema bila primorana da obustavi letove modela 777-9. Tada je i Federalna uprava za avijaciju (FAA) takođe pokrenula inspekcije modela 787 Dreamliner zbog problema sa pokretljivošču pilotskih sedišta.
Tri kategorije zemlja po bezbednosti
Iako su podaci o bezbednosti letenja iz godine u godinu sve bolji, stopa incidenata zavisi i od zemalja između kojih se leti. Istraživaći su zemlje podelili u tri kategorije: niski, srednji i visoki rizik.
Najniži rizik, na osnovu evidencije o bezbednost saobraćaja imaju: zemlje EU, Australija, Kanada, Kina, Izrael, Japan, Crna Gora, Novi Zeland, Norveška, Švajcarska, Ujedinjeno Kraljevstvo i SAD.
Neki od primera zemalja koje su u drugoj grupi su Bahrein, Bosna i Hercegovina, Brazil, Brunej, Čile, Hong Kong, Indija, Jordan, Kuvajt, Malezija, Meksiko, Filipini, Katar, Singapur, Južna Afrika, Tajvan, Tajland, Turska i UAE. Ostale zemlje sveta su u trećoj grupi.
Za prve dve grupe rizik od smrti opada na jedan prema 80 miliona ukrcavanja putnika, a te zemlje obuhvataju više od polovine od osam milijardi ljudi na svetu.
“Pri toj stopi smrtnosti, putnik bi u proseku mogao nasumično da bira jedan let dnevno tokom 220.000 godina pre nego što doživi fatalnu nesreću”, navodi se u izveštaju.
Rizik od smrtnosti je za oko 36 odsto veći za zemlje u trećoj grupi, pokazuje studija, ali broj smrtnih slučajeva i tu opada.
Važno je napomenuti da ova studija ne uključuje nesreće koje podrazumevaju direktne napade na putnike, kao što je to bio samoubilački bombaški napad na aerodromu u Kabulu 2021. godine.
S druge strane. studija je uzela u obzir pandemiju kovida, definisanu kao period od marta 2020. godine do decembra 2022. godine. Zbog pandemije jeste bilo manje putnika, ali oni koji su putovali su bili suočeni s “novim izvorom opasnosti” ukoliko su bili izloženi virusu.
Istraživači sa MIT-a su priznali da je teško odrediti tačan broj smrtnih slučajeva, jer putnici koji su se zarazili nakon leta mogli su preneti virus na druge osobe koje su možda preminule.
Koje su najveće nesreće u 2024. godini do sada?
Portal Aviation Safety Network koji beleži podatke o avionskim nesrećama do sada je za 2024. godinu zabeležio ukupno 186 incidenata, uključujući i današnj nesreću u Kazahstanu za koju još nema kompletnih podataka. Iz njihove baze izdvojili smo pet nesreća sa najvećim brojem žrtava u tekućoj godini.
1. Brazil, Sao Paolo – 62 žrtve (9. avgust)
U brazilskoj državi Sao Paolo, u blizin grada Vinjedo srušio se avion ATR 72-500. Tom prilikom poginulo je svih 58 putnika i četvoro članova posade. Avion je leteo iz grada Kaškavel ka centralnom brazilskom aerodromu u Sao Paolu.
Na snimcima koji su kružili društvenim mrežama videlo se kako avion pada kljunom na dole, u spirali. Pao je na stambenu četvrt, ali niko od međtana nije povređen.
Prema podacima sajta za praćenje letova Flightradar24, avion je proizveden 2010. godine.
Avion je prethodno imao probleme sa hidraulikom i oštećenje repa prilikom sletanja na Međunarodni aerodrom u Salvadoru u Brazilu 11. marta. Posle popravki, redovan putnički saobraćaj je nastavio da obavlja 9. jula.
2. Nepal, Katmandu – 18 žrtava (24. jul)
Osamnaest osoba je poginulo kada se avion zapalio prilikom poletanja sa aerodroma u glavnom gradu Nepala, Katmanduu. U avionu je bilo dva člana posade i 17 tehničara i oni je trebalo da odlete do grada Pohara da bi popravili jednu letelicu. Jedna osoba je uspela da preživi i reč je o kapetanu. On je zadobio povrede oka.
Reč je o avionu Bombardier CRJ-200ER kompanije Saurya Airlines. Snimci nesreće su pokazali kako se avion spušta s desnim krilom nagnutim ka zemlji pre nego što je udario o tlo i zapalio se. Zaustavio se 200 metara desno od središnje linije piste.
3. Rusija, Ivanovo – 15 žrtava (12. mart)
Ruski vojno-transportni avion Iljušin IL-76 srušio se u oblasti Ivanovo prilikom poletanja. Tom prilikom poginulo je 15 osoba.
Snimci aviona nakon poletanja pokazuju požar na motoru broj četiri. Prema dostpunim informacijama, osnovni uzrok nesreće je tehnički kvar. Posada je prijavila požar na motoru, čije su lopatice izašle iz kućišta i oštetile sistem aviona. Prilikom pokušaja povratka na aerodrom, motor se odvojio od letelice. Avion se zatim srušio u šumovitom području u blizini groblja.
Portparol ruskog Ministarstva odbrane izjavio je da se na letu nalazilo osam članova posade i sedam putnika.
Inače, 24. januara 2024. godine se avion IL-76 ruskih vazduhoplovnih snaga srušio u blizini ukrajinske granice u Belgorodskoj oblasti. Rusija je tvrdila da je avion oborila Ukrajina dok je u njemu bilo 65 ukrajinskih ratnih zarobljenika, kao i šest članova posade i tri čuvara. Ratni zarobljenici su navodno trebali biti razmenjeni u okviru dogovora o razmeni. Generalštab Oružanih snaga Ukrajine nije direktno preuzeo odgovornost za obaranje aviona, ali je naveo da je letelica bila legitiman vojni cilj i da je prevozila rakete S-300 koje su trebalo da budu korišćene za bombardovanje Harkovske oblasti.
4. Malavi, 9 žrtava (10. jun)
Dornier 228-202K Vazduhoplovnih snaga Malavija srušio se u nepovoljnim vremenskim uslovima, pri čemu je poginulo svih devet osoba na letu.
Avion je poletio sa aerodroma Mzuzu u 07:04 po lokalnom vremenu i sleteo na aerodrom Lilongwe u 07:52. Nakon dolaska, avion je dopunjen gorivom, a šest putnika, među kojima je bio i potpredsednik Malavija, ukrcalo se u letelicu.
Avio je potom poleteo, a srušio se prilikom udara u padinu.
5. Tajland, 9 žrtava (22. avgust)
Avion, Cesna 205B Grand Caravan, poleteo ja sa aerodroma u Bangkoku i leteo ka jugozapadu Tajlanda, ali je doživeo nesreću i srušio se pri čemu je poginulo devet osoba. Reč je o dva pilot ai sedam putnika.